söndag 9 oktober 2016

Recept på glutenfria cookies

Här har jag översatt receptet på mina favoritcookies till glutenfritt. Jag känner ingen skillnad alls i smak mot mina "vanliga" cookies. Supergoda, särskilt ljumna, innan chokladen har hunnit stelna! Dessutom jättelätta att baka. Om du använder laktosfritt smör och choklad som inte innehåller mjölk blir de också laktosfria.




Recept
100 g smör (ev. laktosfritt)
50 g strösocker
50 g farinsocker
20 g ägg (jag brukar vispa sönder ett ägg i en mugg, så blir det lättare att väga)
½ tsk vatten
70 g rena havregryn, lätt mixade med stavmixer
30 g bovetemjöl
30 g rent havremjöl 

2/3 tsk bakpulver
2/3 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

En nypa salt 
70 g hackad mjölkchoklad
70 g hackad mörk choklad

Det går bra att utesluta mjölkchokladen, och dubbla mängden mörk choklad istället. 

Gör så här
  1. Blanda alla ingredienser till en deg. 
  2. Väg upp (eller höfta) bitar om ca. 30 g, och rulla dem till bollar. Lägg bollarna på plåtar med bakplåtspapper. De kommer att flyta ut, så lämna gott om utrymme mellan dem. Platta inte till dem, då blir de för tunna! 
  3. Baka kakorna i 175-180°C i 10-15 minuter. Låt dem svalna en stund på plåten innan du flyttar dem, de går lätt sönder när de är varma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar